Čitajte Dostojevskoga - velikoga psihologa ljudskih duša
Otkriće Fjodora Mihajloviča Dostojevskog nesumnjivo je važan događaj u
životu svakoga pasioniranog čitatelja. Iako se s Dostojevskim susrećemo već u
trećem razredu srednje škole (Zločin i
kazna), čitanje njegovih djela obično se, zbog kompleksnosti, povezuje s
kasnijim životnim razdobljima. Pisac ovih redaka, nakon srednjoškolske epizode,
Dostojevskoga je otkrio s navršenom dvadesetom godinom. Prvo djelo: Braća Karamazovi.
Iako sam kasnije pročitao i sva druga važnija djela velikoga ruskog pisca,
o još nekima od njih ćemo i ovdje govoriti, Braća
Karamazovi do danas su ostali moje uopće najdraže književno djelo. Niti
jedna druga knjiga, ako gledamo profanu literaturu, nije ostavila toliki trag i
toliko se duboko usjekla u moju individualnu memoriju kao ova. U punome smislu
riječi, uživao sam čitajući svaku stranicu ovoga obimnog djela. Zašto je tome
tako teško je odgovoriti, no sličnim sam osjećajima bio ispunjen kad sam,
nekoliko godina nakon čitanja Braće Karamazovih,
gledao ruski film „Otok“ (2006.). S obzirom na činjenicu da sam u Dostojevskome pronašao omiljenog stranog pisca, očekivano je da mi je i najdraži filozof također Rus - Nikolaj Berdjajev na kojega je Dostojevski izvršio snažan utjecaj.
Dostojevski je roman Braća Karamazovi
krenuo pisati nakon povratka iz manastira Optine gdje je putovao s mladim
ruskim filozofom Vladimirom Solovjevom (Solovjev je prijateljevao s J. J.
Strossmayerom, a kasnije je prigrlio katoličanstvo) koji je na njega utjecao
svojim idejama o povijesnoj misiji ruskoga pravoslavlja. Braća Karamazovi smatraju se možda i najboljim djelom
Dostojevskoga. Roman je, prema svjedočenju njegove supruge Ane Grigorjevne,
trebao imati i nastavak, no pisac je umro dva mjeseca nakon svršetka napisanog dijela romana.
U romanu Braća Karamazovi
Dostojevski se bavi temom ocoubojstva, a predložak za priču pronašao je u
realnom životu, u svome okruženju: nevini sin osuđen je za ocoubojstvo koje je
počinio drugi sin. I otac od Dostojevskoga Mihail Andrejevič bio je ubijen od
strane kmeta s imanja. Otac je navodno ugnjetavao obitelj, pa neki književni
teoretičari u romanu pronalaze i fragmente Fjodorova odnosa prema ocu.
U romanu Dostojevski se bavi temama ateizma, smisla života, problemom
patnje, a napose patnje male djece u svijetu, a u naraciju inkorporira čitav
niz važnih filozofskih i egzistencijalnih pitanja, pri čemu ulazi u najmračnije
dubine ljudske duše. „Nazivaju me psihologom: nije istina, ja sam samo realist
u jednom višem smislu, to jest prikazujem sve dubine ljudske duše“.
Zoran Vukman u knjizi „Bogoubojstvo Zapada“ (str. 65.) piše kako je
Dostojevski poznavao „ljudske karaktere i psihologiju jer je imao sposobnost
duboke empatije i uživljavanja u ljudske sudbine, upoznao je i tamu i grijeh
kroz vlastite padove, nastojao je razumjeti svakog čovjeka, svakog grješnika, i
u svojim najmračnijim likovima pokušao je pronaći zrnce ljudskosti. Ono što je
Nietzschea učinilo bezbožnikom, Dostojevskog je učinilo kršćaninom“.
Ljubitelji debate i pravnici s posebnim guštom mogu čitati dijelove knjige
koji se bave sudskim postupkom. Usuđujem se reći kako bi svaki polemičar i
pravnik trebao pročitati ovu knjigu.
Često se ističe da se je Dostojevski u romanu identificirao s Ivanom
Karamazovim, no sva tri brata zapravo opisuju tri aspekta piščeve ličnosti:
odreknuće od kršćanske vjere, ateizam i socijalizam, povratak pravoslavlju
nakon Sibira.
Karamazovština je do danas ostala sinonim za moralnu raspojasanost i
neodgovornost, a čitanjem Dostojevskoga dobivamo plastične uvide u Rusiju 19.
stoljeća. Naime, pisac na jednome mjestu kaže: „Došao sam do nepobitnog
zaključka da pisac-umjetnik mora poznavati, osim pjesničkog zanata, točno do u
najmanje pojedinosti (povijesne i trenutne), stvarnosti koju prikazuje“.
U nastavku donosim neke od fragmenata/misli iz romana Braća Karamazovi koji su se meni učinili zanimljivima i vrijednima
za razmišljanje kad sam čitao ovaj roman pred 12 godina. Uskoro se spremam
pročitati ovaj roman drugi put, pa će biti zanimljivo usporediti prvo i drugo
čitanje. Fragmenti koje donosim, dakle, posve su subjektivan osobni odabir, a
netko je čitajući roman mogao podcrtati sasvim druge rečenice.
Ovdje ne donosimo dijelove iz priče o Velikom inkvizitoru jer se tu po mome
mišljenju radi o tekstu koji je integralno vrijedan čitanja mnogo i mnogo puta.
Roman Braća Karamazovi, kao i
općenito sav opus velikoga pisca, nepresušni su izvori poticaja za razmišljanje
i preispitivanje. I kao što je to slučaj sa svim velikim djelima, čitatelj može
biti siguran da će sa svim novim čitanjem otkriti nova značenja, simbole i
poticaje. Suptilnost kojom je stvarao svoje likove, od kojih mnogi imaju
arhetipski karakter, učinili su ga jednim od najvećih književnika svih vremena.
I zato preporuka: pročitajte Braću
Karamazove, čitajte Dostojevskoga!
Fjodor Mihajlovič Dostojevski, Braća
Karamazovi, Znanje/Zora, Zagreb 1975.:
«Onaj koji sam sebi laže i sluša svoju laž dotjerat će dotle da neće više
poznati istine ni u sebi ni oko sebe, nego će dosljedno prestati poštovati i
sebe i druge. A ne štujući nikoga, prestaje voljeti, a da bi se bez ljubavi
zabavio i razonodio, odaje se porocima, a sve zato jer neprestano laže i
driguma i samom sebi».
«Straha se također klonite, iako je strah tek posljedica kojekakvih laži».
«Ljubav uobražena žudi za brzim djelom koje odmah zadovoljava i u koje svi
treba da gledaju».
«A djelotvorna ljubav – to je rad i izdrižljivost, a za neke gotovo cijela
nauka».
«Što se umi čini da je sramota, to je za srce sama ljepota».
«Ja hoću da vidim svojim očima kako košuta liježe pokraj lava i kako
zaklani ustaje da se zagrli sa svojim ubojicom».
«Za čovjeka nema ništa primamljivije od slobode njegove savjesti, ali ni
ništa teže».
«Ali nisi znao da će čovjek, čim odbaci čudo, odmah odbaciti i Boga, jer
čovjek ne traži toliko Boga, koliko čudesa».
«... jer nema za čovjeka dragocijenijih uspomena od onih što ih je u
najranijem djetinjstvu stekao u roditeljskoj kući, i to je gotovo uvijek tako,
ako u porodici makar samo donekle vlada ljubav i sloga».
«Propast će narod bez riječi Božje, jer je duša njegova žedna riječi i
lijepih dojmova».
«jer čovjek voli pad pravednika i njegovu sramotu».
«I što proizlazi iz tog prava na umnažanje potreba? Kod bogataša
osamljenost i duhovno samoubojstvo, a kod sirotinje – zavist i ubojstvo...».
«Svijet ne može biti bez slugu, ali učini tako da tvoj sluga bude duhovno slobodniji
nego što bi bio da nije sluga».
«Ako uništite u čovječanstvu vjeru u njegovu besmrtnost, u njemu će odmah
usahnuti ne samo ljubav nego i svaka živa snaga da i dalje živi na ovom
svijetu. I još više: onda neće više ništa biti nemoralno, sve će biti
dopušteno, čak i antropofagija… Nema vrline ako nema besmrtnosti».
«zapamti da ne možeš nikome biti sudac».
«Vjeruj bezgranično, pa ma se čak i to desilo da svi na zemlji pođu
stranputicom, a ti sam ostaneš u vjeri, i onda prinesi žrtvu i hvali Boga ti,
jedini. A nađe li vas se dvojica takvih – u vama je već cijeli svijet, svijet
žive ljubavi, zagrlite se i smjerno veličajte Boga, jer se ipak sačuvala
njegova istina, pa makar samo u vama dvojici».
„... Jer nisu još sva vrata zatvorena, a pravda zna kuda će se provući“.
«Mnogi su ljudi pošteni samo zato jer su budale».
Davor Dijanović
Primjedbe
Objavi komentar