Migrantska kriza i smrt Staroga kontinenta
Pet
godina nakon velike migrantske krize 2015. godine, koja je duboko potresla i
podijelila Europu, danas smo na pragu nove krize uzrokovane činjenicom da je
turski predsjednik Recep Tayyip Erdoğan pustio dio migranata odnosno izbjeglica
na grčku granicu kao sredstvo pritiska u zahtjevima koje iznosi pred Europsku
uniju (EU). Protivno
postupcima od pred pet godina, tj. tadašnjoj Merkeličinoj politici
„dobrodošlice“, danas se vanjska granica EU-a brani vrlo djelotvorno. Grčka je
suspendirala pravo azila na mjesec dana, a potporu Ateni daje cijeli
bruxelleski establishment.
Dok je mađarski premijer Viktor Orbán pred pet godina bio fašist i rasist, danas je njegova politika postala mainstream. Vodeći mediji pod kontrolom establishmenta priznaju da se je Bruxelles približio politici država Višegradske skupine, a da narativ koji uključuje vojsku, žice i zidove više nije odbojan kao pred pet godina.
Dok je mađarski premijer Viktor Orbán pred pet godina bio fašist i rasist, danas je njegova politika postala mainstream. Vodeći mediji pod kontrolom establishmenta priznaju da se je Bruxelles približio politici država Višegradske skupine, a da narativ koji uključuje vojsku, žice i zidove više nije odbojan kao pred pet godina.
Promjena
kursa uzrokovana je prije svega jačanjem desnih i suverenističkih opcija
diljem Europe. Mainstream stranke svjesne su da bi još jedna migrantska kriza
kao što je bila ona 2015. dovela do još snažnijeg porasta desnih političkih
opcija. Pored toga, iskustva terorističkih napada i stvaranja niza no-go zona
diljem sjeverozapadne Europe stvaraju i pritisak javnosti na mainstream stranke
koje, ako žele opstati, jednostavno moraju usvojiti dio retorike i politike
desnih političkih opcija, tj. moraju se barem malo približiti zdravome razumu
od kojega su često bježale proteklih desetljeća.
Pisac ovih redaka uvijek ističe kako je pitanje migracija središnje pitanje europske budućnosti, sigurnosti i identiteta. Spomenute no-go zone jasno nam pokazuju da u slučaju nastavka dosadašnje politike Europa kakvu danas poznajemo – Europa ostataka kršćanske vjere, barem u smislu kršćanske kulture - u budućnosti jednostavno više ne će postojati. Dogodit će se smrt Europe.
O
ovoj temi je u svibnju 2017. godine objavljena knjiga „Čudna smrt Europe“
britanskog novinara i publicista Douglasa Murraya. Knjiga je vrlo brzo postala
svjetski bestseler, a 2018. objavljena i u Hrvatskoj u nakladi Egmont. Murray
je tijekom nekoliko godina putovao od otoka u jugoistočnoj Grčkoj i najjužnijih
otoka Italije do srca sjeverne Švedske i nebrojenih predgrađa Francuske,
Nizozemske, Njemačke i drugih zemalja. Na tim je putovanjima imao priliku
razgovarati s mnogo običnih ljudi, ali i političara i utjecajnih osoba iz
cijeloga političkog spektra, granične policije, obavještajnih agencija,
nevladinih organizacija i mnogih drugih na prvim crtama bojišnice.
Murray
se ne bavi samo migrantima i njihovim dolaskom u Europu, nego i patološkim
fenomenom mržnje kojom se Europa danas obrušava na svoju povijest, vjeru,
kulturu i tradiciju, posljedica čega su i porazni demografski trendovi.
Autorov
je zaključak vrlo eksplicitan i vrlo porazan: „Civilizacija koju poznajemo kao
Europu u procesu je počinjenja samoubojstva; niti Velika Britanija niti bilo
koja druga zapadnoeuropska zemlja ne može izbjeći tu sudbinu jer kao da svi
bolujemo od istih simptoma i boljki. Posljedica toga će biti da na kraju naših
života većina ljudi koji danas žive u Europi neće biti Europa te da će svi
europski narodi izgubiti jedino mjesto na svijetu koje mogu nazvati domom“.
U nastavku donosimo fragmente iz ove sjajne knjige koju bi u cijelosti trebao pročitati svatko kome je stalo do budućnosti Staroga kontinenta. Ova je knjiga minuciozan opis stanja, ali i poziv na buđenje ako se vrlo skoro ne želimo probuditi u nečemu što Europi više ne će nalikovati ni po čemu osim po imenu.
Douglas
Murray, „Čudna smrt Europe“, Egmont, 2018.
„Današnja
Europa gotovo da i nema želje da se razmnoži, da se bori za sebe, pa čak ni da
zauzme stav u nekoj raspravi. Oni na vlasti kao da misle da nije važno ako
Europljani i europska kultura nestanu s ovoga svijeta“.
„Mjesta
koja su nekad bila europska postupno su postala neki drugi dio svijeta. Tako
područja u kojima su većina stanovništva Pakistanci, Pakistanu nalikuju po
svemu osim po geografskom položaju, gdje nedavno prispjeli i njihova djeca jedu
hranu iz svoje domovine, govore jezikom svoje domovine i štuju vjeruju svoje
domovine“.
„Čak
ni masovne seobe milijuna ljudi u Europu ne bi dozvale konačan kraj kontinenta
da istodobno (slučajno ili ne) Europa nije izgubila povjerenje u svoju vjeru,
tradicije i legitimnost“.
„Više
od bilo kojega drugog kontinenta ili kulture koja danas postoji na svijetu,
Europa je teško opterećena krivicom za svoju prošlost. (…) U Europi postoji
problem egzistencijalnog umora i osjećaja da je Europa zapravo prošlo svršeno
vrijeme te da valja započeti s novom pričom. Masovna imigracija – zamjena
velikog dijela europskog stanovništva drugim narodima – jedan je od načina na
koji je osmišljena nova priča: izgleda da smo mislili da je promjena dobra baš
kao i status quo“.
„… povijest nam govori da neke seobe na dug rok razmjerno malo utječu na kulturu, a druge ju mogu nepovratno promijeniti. Problem nije u prihvaćanju promjena, nego u spoznaji da kad promjene nastupe prebrzo ili su previše različite, postajemo nešto drugo – uključujući i to da postajemo nešto što možda ne želimo biti.
„…Europljani
u dvadeset prvome stoljeću ostaju bez ijedne unificirajuće ideje koja bi im
mogla urediti sadašnjost ili ukazati na budućnost. U svako bi doba gubitak svih
unificirajućih priča o našoj prošlosti ili ideja što učiniti s našom
sadašnjošću ili budućnosti bili ozbiljan problem. A u vrijeme bitnih društvenih
promjena i previranja, posljedice su kobne. Svijet dolazi u Europu točno u
trenutku kad je ona iz vidika izgubila vlastiti identitet. I dok bi dolazak
milijuna ljudi iz drugih kultura u jaku i čvrstu kulturu mogao funkcionirati,
dolazak milijuna ljudi u iznurenu i umiruću kulturu opterećenu krivnjom sigurno
ne može“.
„I
dok se identitet Europe u prošlosti temeljio na vrlo specifičnim, da i ne
govorimo i vrlo dubokim filozofskim i povijesnim čimbenicima (vladavina prava,
etika proistekla iz povijesti i filozofije kontinenta), današnja europska etika
i vjerovanja – odnosno europski identitet i ideologija – bave se 'poštovanjem',
'snošljivošću' i (najviše samonegirajućim od svega) „raznolikošću“. Takve
plitke definicije o sebi mogu nam pomoći da preživimo još nekoliko godina, ali
one ni u kojem slučaju ne mogu potaknuti dublju odanost koju društva moraju
dosegnuti žele li preživjeti duže“.
„1984.
Ray Honeyford, ravnatelj škole u Bradfordu, u časopisu s malom nakladom The
Salisbury Review objavio je članak u kojem je pisao o nekim vidovima
upravljanja školom u kojoj 90 posto učenika čine djeca imigranata.
Spomenuo je odbijanje nekih muslimanskih očeva da dopuste svojim kćerima
sudjelovanje na satovima plesa, drame ili sporta te ignoriranje vlasti tih i
sličnih kulturnih običaja, primjerice odvođenja djece natrag u Pakistan usred
polugodišta. Također se zalagao za poticanje učenika da uče engleski i razumiju
kulturu zemlje u kojoj žive te da ih se ne potiče da žive kako su činili
oni koji su se bavili međurasnim odnosima – paralelnim životima unutar
zajednice. Potjeran je u mirovinu. Do 2012. glavninu njegovih stavova su
prihvatili gotovo svi“.
„(…)
kad je riječ o imigracijama, samo priznavanje prevladavajućeg raspoloženja
javnosti, da i ne spominjemo neku konkretnu izjavu o tome, znači izlaganje
riziku od gubitka reputacije, karijere i izvoda prihoda“.
„Dobre
su strane imigracije uvijek poželjna tema: samo njihovo priznavanje ukazuje na
otvorenost, snošljivost širokogrudnost. Ali makar naznaka priznavanja loših
strana imigracije, da o konkretnom izražavanju i ne govorimo, znači prizivanje
uskogrudnosti i nesnošljivosti i jedna prikrivenog rasizma. A sve to gotovo
posve sprečava otvoreno iznošenje stava većine javnosti“.
„Kad
su slučajevi grupnog silovanja došli na sud, bilo je to protivno savjetima
policije, savjetnika i socijalnih radnika, za koje se u velikom broju pokazalo
da takva zlodjela useljeničkih bandi nisu prijavljivali zbog straha od
'rasizma'. Njih su slijedili mediji, izvještavajući eufemizmima kao da
pokušavaju spriječiti javnosti da izvuče ikakve zaključke. I tako su u
slučajevima poput onoga oxfordskog, bande nazivane 'azijskima', premda su
gotovo isključivo bile sastavljene od muslimana pakistanskog porijekla.
Činjenica da su žrtve bile odabrane baš zato što nisu bile muslimani na
sudovima se rijetko spominjala, baš kao što su o njoj rijetko govorili
mediji. Umjesto da svoj posao obave bez straha ili pogodovanja, policija,
državno odvjetništvo i novinari ponašali su se kao da im je posao posredovanje
između javnosti i činjenica“.
„Ako
je činjenica da su 'bijeli Britanci' danas manjina u vlastitu glavnom gradu
doista dokaz 'raznolikosti' (kako je rekao glasnogovornik Državnoga
statističkog ureda), kad će prestati biti tako? Popis stanovništva pokazao je
da u nekim londonskim općinama 'raznolikosti' više nema. Ne zato što u njima
nije bilo ljudi useljeničkog podrijetla nego zato što u njima više nije bilo
dovoljno bijelih Britanaca da bi te općine učinile raznolikima“.
Istraživanje
Londonskoga sveučilišnog kolegija pokazalo je da su useljenici izvan europskoga
gospodarskog prostora iz uslužnog sektora VB izvukli 95 milijardi više nego što
su uplatili poreza, od 1995. do 2011. Zapravo, riječ je o 114-159 milijardi
funta.
Argument
da Europljani stare, pa trebaju ljudi iz drugih zemalja jer ne će biti dovoljno
mladih da životni stil starijih Europljana održe na razini na koju su
naviknuli. – Pogrešna pretpostavka da populacija zemlje mora biti stabilna ili
se čak mora povećavati. Europske nacionalne države obuhvaćaju i neke od
najmnogoljudnijih na planetu i uopće nije očito da će se kakvoća života u tim
zemljama povećavati nastavi li se rast stanovništva.
„(...)
sve veća populacija uzrokuje probleme u područjima koja pate od pomanjkanja
stambenog prostora i gdje se infrastruktura poput javnog prijevoza jedva nosi
sa sve većim brojem stanovnika“.
„Složimo
li se da neka zemlja želi zadržati stabilnu ili spororastuću populaciju, tada
bi prije uvoza ljudi iz drugih zemalja svakako bilo mnogo pametnije odrediti
razloge zbog kojih ljudi u vlastitoj zemlji nemaju dovoljno djece. Je li to
zato što ih ne žele ili ih žele, ali ih ne mogu imati? Ako je riječ o ovome
posljednjem, pitanje postaje može li vlada učiniti nešto da stvori situaciju u
kojoj će ljudi imati djecu koju žele“.
„Među
doseljenicima – osobito onima iz zemalja trećega svijeta - naknade koje
za njihovu djecu plaća europska socijalna država mnogo su veće od svega što bi
mogli očekivati u svojim domovinama. A oni rođeni u Europi brinu o natjecanju
za mjesta u školama, nedostatku stambenog prostora u njihovu području koji
prosječnu cijenu kuća povećava pet ili deset puta iznad prosječne plaće i kako
si uopće priuštiti jedno dijete, a kamoli troje ili četvero. Suprotno
zaključcima Spencerove i Portesa, također je moguće da se nekim roditeljima ne
sviđa količina 'raznolikosti' u lokalnim školama pa žele da im se djeca
obrazuju u okružju ljudi sličnoga kulturološkoga podrijetla. To znači, osobito
za roditelje koji žive u središtima gradova ili predgrađima, da će vjerojatno
biti zabrinuti kako će si priuštiti kuću u susjedstvu srednje klase iz kojega
bi njihovo dijete moglo pohađati manje 'raznoliku' školu. Ako si ne mogu
priuštiti podizanje djece na način na koji žele, mnogi nemaju toliko potomaka
koliko bi htjeli“.
„Kad
ljudi optimistično gledaju na budućnost, uglavnom su optimistični glede
dovođenja djece na svijet. Međutim, razmišljaju li o budućnosti ispunjenoj
etničkim ili vjerskim podjelama, nerijetko će se početi premišljati je li to
svijet u koje bi htjeli da im odrastaju djeca. Ako su europske vlade uistinu
zabrinute za pad broja stanovnika toliko da razmišljaju o dovođenju populacija
većeg nataliteta iz drugih dijelova svijeta, bilo bi vrlo razumno da najprije
prouče postoje li načini kako će potaknuti rađanje djece u postojećoj
populaciji“.
„Bit
će uvijek onih koji će se buniti na ideju da moraju raditi u svojim
šezdesetima. Ali možda će nekim duži rad u društvu koje poznaju biti
prihvatljiviji od umiranja u društvu u kojem se osjećaju kao stranci“.
„Koliko
god to iznenađujuće bilo za političare, dovođenje velikog broja mladih
doseljenika neće riješiti problem 'posijedjele' populacije jer i imigranti
'sijede', a kad se to dogodi, očekivat će – i zasluživati – ista prava kao i
svi ostali. Logičan zaključak je da rješenje na kratki rok dugoročno postaje
još veća glavobolja jer će se pojaviti potreba za dovođenjem sve većeg broja
doseljenika, svojevrsna piramidalna shema, kako bi se sve većem broju ljudi
održao stil života na kakav su naviknuli“.
„U
Europi je mnogo mladih i nezaposlenih ljudi. Mnogi ne raspolažu vještinama
potrebnim za visokovrijedne poslove. Pa zašto bismo, onda, dozvolili
niskokvalificiranu radnu snagu kad u Europi već ima mnogo takvih osoba“.
Zablude:
„Prva je da najbolji način za upoznavanje i učenje o svijetu i njegovim
kulturama nije putovanje po svijetu nego poticanje svijeta da dođe k vama – i
zatim ostane kod vas. Druga je da se vrijednost doseljenika nastavlja
povećavati brojem ljudi koji pristižu, pa kad u grad dospije osoba iz neke
druge kulture, taj grad ima koristi od te kulture, a ako nakon toga dođe još jedna
osoba iz te kulture, grad će se dvostruko okoristiti“.
„Kao
što većina kultura ima dobre i zanimljive strane, sve imaju i neka loša i
proturječna obilježja. I dok se pozitivne strane mogu isticati i preuveličavati
od samoga početka, za negativne katkad treba mnogo godina da se priznaju, a
katkad se to uopće i ne dogodi.
Rotherham:
„Sve su žrtve bile bijele nemuslimanske djevojčice iz lokalne zajednice, a
najmlađa je žrtva imala samo 11 godina. Sve su bilo okrutno silovane, a neke su
čak polili benzinom i prijetili im da će ih zapaliti. Druge su pod prijetnjom
oružja prisiljavali da gledaju silovanje drugih djevojčica kao upozorenje
što će im se dogoditi spomenu li ikome zlostavljanje. Istraga je pokazala da su
gotovo si počinitelji bili muškarci pakistanskoga podrijetla udruženi u bande,
ali su dužnosnici lokalnih vijeća bili 'nervozni zbog otkrivanja etničkog
podrijetla zločinaca jer ih se zbog toga moglo smatrati rasistima, a
nekima su šefovi izravno zabranili da to učine'. Lokalna policija također nije
djelovala zbog straha da ih se ne optuži za 'rasizam' i bojazni kako bi to
moglo utjecati na odnose u zajednici“.
„Kad
je jedan musliman sa sjevera Engleske progovorio protiv grupnog silovanja
bijelih djevojčica od strane članova vlastite zajednice, rekao je kako je zbog
toga od muslimana iz cijele Velike Britanije primao prijetnje smrću“.
Djevojčice
su odabrane, prema riječima sudaca koji su naposljetku predsjedali procesima,
jer nisu pripadale zajednici, bile si nemuslimanske i smatrane su „lakim
novcem“. Mnogi od tih muškaraca su ideje o ženama, a osobito ženama bez pratnje
ili „nezaštićenim“ ženama, donijeli su sa sobom iz Pakistana i drugih
muslimanskih kultura u kojima dominiraju muškarci“.
„Svaki
put kad bi se saznalo za novi skandal s mamljenjem maloljetnica, otkrilo bi se
da su lokalne vlasti zažmirile na to što se događalo zbog straha od problema u
zajednici ili mogućih optužbi za rasizam“.
„Godine
2009. policija u Norveškoj je otkrila da su za sva prijavljena silovanja“
u Oslu bili odgovorni imigranti nezapadnjačkog podrijetla. (…) Godine 2011.
norveški Državni ured za statistiku imao je hrabrosti istaknuti da su
„imigranti neproporcionalno prezastupljeni u statistika o zločinima“.
Theresa
May: „(…) europske zemlje moraju poboljšati standard života u državama trećega
svijeta kako bi spriječili dolazak njihova stanovništva ovamo. Međutim, istina
je sasvim drukčija – što su pokazala i brojna istraživanja – odnosno da masovna
imigracija stvarno počinje tek kad se standard života poveća (iako ne na
posebno luksuznu razinu). Doista siromašni nemaju novca za podmićivanje
krijumčara ljudi“.
„Ako
je uzrok imigracije ekonomska privlačnost, ne bi trebao postojati razlog da i u
Japan ovoga trenutka ne pristiže nezabilježen broj doseljenika sa Zapada“.
„Usprkos
tomu što je veće gospodarstvo od bilo kojeg u Europi, Japan je politiku masovne
imigracije izbjegao donošenjem odluka koje je zaustavljaju, odvraćanjem ljudi
od toga da ostanu u zemlji i otežavanjem dobivanja državljanstva ako niste
Japanac. Bez obzira na to slažete li se s takvom politikom Japana ili ne, ta
zemlja pokazuje da je i u našemu hiperpovezanom dobu moguće da moderna
ekonomija izbjegne masovnu imigraciju u dokaže kako taj proces nije
'neizbježan'“.
„Razlog
zbog kojeg ljudi žele doći u Europu nije samo percepcija o bogatstvu i radu.
Naime, Europa se poželjnom destinacijom učinila i drugim čimbenicima. Među
njima je jedan od važnijih to da će Europa došljacima vrlo vjerojatno dopustiti
da ostanu na kontinentu. Visoko među razlozima zbog kojih ljudi hrle u Europu
je i činjenica da će se njezine socijalne države pobrinuti za doseljenike te da
će im, bez obzira na to koliko će to potrajati ili koliko će razina skrbi o
njima biti niska standard življenja i razina ljudskih prava ipak biti mnogo
veći nego bilo gdje drugdje, da o njihovim domovinama i ne govorimo. Također je
rašireno vjerovanje – laskavo za Europljane, ali i istinito – da je Europa
snošljivija, mirnija i blagonaklonija od većine drugih dijelova svijeta“.
„Mogla
bi svijetu pokazati ozbiljnije lice, početi vraćati ljude koji ne bi trebali
biti ovdje, prestati nuditi socijalnu pomoć novopridošlicama i prihvatiti
načelo 'prvi došao-prvi poslužen' kao temelj buduće socijalne politike. Ako
migraciju uzrokuje privlačnost, valja pronaći načine da ta privlačnost
nestane“.
„Mnogo
je godina diljem zapadne Europe pitanje migracija bilo na vrhu popisa briga
javnosti. Ankete u svakoj zemlji sustavno pokazuju da to pitanje muči gotovo
cijelu javnost. Ako većina stanovništva zbog njega osjeća zabrinutost, a ništa
se ne čini da se na njega odgovori, problemi i ogorčenost polako se
nakupljaju“.
„Rasizam
među migrantskim skupinama posve je uobičajen. Primjerice, Tunižani i Sirijci
svisoka gledaju na subsaharske Afrikance, i to ne samo metaforički. Kad
brodice zaplove, najbolja mjesta na njima – na pramcu i na palubi – zauzmu te
bogatije skupine s Bliskog istoka i sjeverne Afrike. Eritrejci, Somalci i drugi
sjede ili stoje u potpalublju. Potone li brod, upravo će se oni najvjerojatnije
utopiti“.
„Teško
je promaći slučaj osobe koja je stigla u Italiju, odbijeno joj je pravo da
ostane, pa su je poslali natrag u zemlju iz koje je stigla. Čak se rijetko
repatriraju i oni koji u Italiji počine neki zločin“.
„47
posto Nijemaca slaže se da islam ne pripada u Njemačku. Premda su njemački
političari uspostaviti gotovo neprobojan cordon sanitaire oko rasprave o
imigraciji, integraciji i islamu, dva milijuna prodanih primjeraka Sarrazinove
knjige su, među ostalim, pokazali da to nije spriječilo širu javnost da
razmišlja o stvarima o kojima njihovi politički predstavnici nisu željeli
razmišljati“.
Merkel:
„Naravno, želja da se izgradi mutikulturalno društvo, da se živi i uživa jedan
uz drugoga, neslavno je propala, posve propala. Oni koji žele sudjelovati u
životu njemačkoga društva moraju slijediti njemačke zakone i ustav, a također
moraju naučiti i njemački“.
David
Cameron: „Pod doktrinom državnog multikulturalizma poticali smo različite
kulture da žive odvojeno, razdvojene međusobno i razdvojene od ostatka društva.
Nismo uspjeli ostvariti viziju društva za koje osjećaju da bi mu trebali
pripadati. Čak smo tolerirali da se te odvojene zajednice ponašaju posve
suprotno našim uvriježenim vrijednostima“.
Sarkozy:
„Istina je da smo u svim našim demokracijama bili previše zauzeti identitetom
došljaka, a premalo identitetom zemlje koja ih je primila“.
Paralelna
društva do 2010. počela su zabrinjavati ljude u Europi. „Najvažniji uzrok toga
bio je sve veći broj žrtava terorističkih napada i spriječenih terorističkih
napada koje su izvele osobe rođene i odgojene u Europi“.
„…
jedina kultura koju se nije moglo slaviti bila je kultura koja je dopustila
slavljenje svih drugih kultura. Kako bi postale multikulturalne, zemlje su
shvatila da se moraju početi omalovažavati i pritom se najprije usredotočiti na
svoje negativne strane“.
„I
premda se u Europi moglo slaviti baš svaku svjetsku kulturu, isticanje dobrih
stvari o Europi u Europi postalo je vrlo problematično. Multikulturalno doba
bilo je doba europskog samoosporavanja u kojem se domaćinsko društvo udaljilo
od sebe u nadi da ga se neće zamijetiti osim, možda, u obliku kakva
dobronamjerna posrednika. Upravo je zbog toga, među ostalim, proslavljeni
američki politički filozof Samuel Huntington u svojoj posljednjoj knjizi
napisao: 'Multikulturalizam je u osnovi protueuropska civilizacija. To je,
zapravo, protuzapadnjačka ideologija'“.
„Izložba
nazvana '1001 islamski izum' postavljena je, među ostalim, u londonskome
Znanstvenom muzeju, nastojeći pokazati kako je gotovo sve u zapadnjačkoj
civilizaciji zapravo nastalo u islamskome svijetu. Premda te tvrdnje nisu bile
utemeljene na činjenicama, oko njih se stvorilo ozračje vjerovanja. Ljudima je
bilo potrebno da vudu istine i posve su ih prestali osporavati“.
Francuski
akademik Sylvain Gougenheim, stručnjak za srednji vijek, prozvan je islamofobom
jer je objavio esej u kojem je napisao da se tekstove iz antičke Grčke spasili
sirijski kršćani, a ne arapski muslimani koji nisu znali grčki.
Švedska
ministrica za integraciju 2004. u kurdskoj džamiji, socijal-demokratkinja.
Rekla je publici da su Šveđani ljubomorni na Kurde jer imaju bogatu i
ujedinjenu kulturu i povijest, za razliku od Šveđana koji se diče samo glupavim
stvarima poput slavlja Ivanjske noći.
2005.
je jedan novinar upitao Lisu Bergh, tajnicu švedskoga parlamenta i glavnu
dužnosnicu za integraciju, je li švedska kultura vrijedna očuvanja ili ne, na
što je ona odgovorila ovako: „Pa, što je zapravo, švedska kultura? I mislim da
sam time odgovorila na pitanje“.
Švedski
premijer Fredrik Reinfeldt (iz konzervativne „Umjerene stranke“) 2006.: „Samo
je barbarstvo istinsko švedsko. Svaki je daljnji razvoj došao izvana“.
Predgrađe
Sain-Denis na sjeveru Pariza. Središnje mjesto francuske povijesti i kulture,
nazvano po velikoj katedralnoj bazilici u središtu, u kojem leže ostaci
pariškog biskupa iz trećega stoljeća, zaštitnika grada. Taj dio danas više
nalikuje sjevernoj Africi nego Francuskoj. „Tržnica na trgu pred bazilikom
sličnija je arapskome suku nego europskoj tržnici. Na štandovima se
prodaju različite inačice hidžaba, a radikalne skupine dijele literaturu protiv
države. (str. 117.) U nedjeljno jutro 2016. u Saint-Denisu dok se održavala
misa, teško naoružana vojska je morala štiti svećenike i grobove francuskih
kraljeva.
„Ako
multikulturalizam nije funkcionirao s otprilike 50.000 ljudi koji su svake
godine tražili azil u Njemačkoj, kako se moglo očekivati da funkcionira s trideset
puta više ljudi koji su stizali svake godine?“.
Prvo
se govorilo o doseljenima Marokancima, Pakistancima, Turcima, naglašavalo se
rasno pitanje. „Ali oko prijelaza tisućljeća Europu je zahvatilo razdoblje
multireligioznosti, važnost rase imigranata se smanjila, a Europa se počela
pitati nije glavno pitanje zapravo religija. Bila je to tema koju je većina
političara i komentatora u zapadnoj Europi zatekla posve nespremne“.
5.
listopada. 1990. je u programu amsterdamske radiopostaje jedan je muslimanski
vjerski vođa izjavio: „One koji se opiru islamu, islamskom poretku ili Alahu i
njegovu proroku, prema šerijatskom zakonu imate pravo ubiti, objesiti, zaklati
ili protjerati.
„Političari,
akademici, novinari i drugi naučili su lekciju – kritiziranje islama, onako
kako je u nizozemskom društvu dopušteno kritizirati sve druge religije,
najblaže rečeno promijeni život i – u odsutnosti policijske zaštite – po svoj
prilici znači smrt. Zemlji koja je u prošlosti njegovala propitivanje vjerskih
istina i iznjedrila slobodne mislioce poput Spinoze sad je temi religije
pristupala iznimno oprezno“.
„Premda
čine manje od 1 posto francuskoga stanovništva bili su žrtve gotovo polovice
svih zabilježenih rasističkih napada u Francuskoj. Npr. 2012. je u židovskoj
školi u Touloeseu jedan musliman ubio troje djece i njihova nastavnika. 2015.
je jedan musliman u supermarketu s košer hranom Hypercache u Parizu ubio
četvoricu Židova“.
„Nitko
od onih koji su otvorili europske granice masovnom useljavanju iz zemalja trećega
svijeta nije ni pomislio da bi to moglo prerasti u 'muslimansko pitanje'. Nitko
se nije pripremio na mogućnost da novopridošlice ne samo što se možda neće
integrirati, nego će sa sobom donijeti mnoštvo vlastiti vjerskih i društvenih
svjetonazora te da bi druge manjine mogle postati prvim žrtvama takvog previda.
Nitko na vlasti nije očekivao da će pojačani val useljavanja dovesti do jačanja
antisemitizma i nasilja nad homoseksualcima. Nitko od onih koji su nekritično
prihvaćali labavu imigracijsku politiku nije očekivao da će se pojava
muslimanskog bogohuljenja pokazati jednom od glavnih kulturoloških i
sigurnosnih pitanja u Europi dvadeset i prvoga stoljeća. Sve koji su na to
upozoravali ignorirali su, klevetali, diskreditirali, progonili ili ubijali.
Rijetko su kad, možda i nikad, čak i kad su se činjenice promijenile, stvarne
žrtve dobile zasluženo suosjećanje.
„Svi
proteklih desetljeća gotovo nitko nije uzeo u obzir ideologije ili uvjerenja
ljudi koji stižu u Europu niti je pokazao imalo zanimanja za to. Političari i
mediji općenito su umanjivali razlike između islama i bilo koje druge
vjere i nisu odustajali od stava da je rješenje problema, ako problem uopće
postoji, vezati budućnost europskih društava za budućnost islama podupiranjem
'umjerenijih' kako bi prevladao 'reformirani islam'. To će, uporno su tvrdili
političari, riješiti i europski problem i problem islama u cjelini. Kao da
uopće nisi bili svjesni činjenice da je islamska povijest od mutazilita u
desetome pa do Iranca Alija Daštija u dvadesetom stoljeću svjedočila brojnim
reformističkim pokretima i pojedincima sklonim reformama, ali da su svi
poraženi silom, argumentima i žalbama fundamentalista. Europski političari
vezivali su buduću sigurnost Europe za reformistički pokret koji se kroz cijelu
povijest pokazao neuspješnim i koji će po svoj prilici propasti. No oni i dalje
nisu odustajali od tog argumenta“.
Kuvajtski
dužnosnik Hahad al-Šalami: „Kuvajte i zemlje Zaljeva su skupe i nisu prikladne
za izbjeglice. Prikladne su za radnike. Prijevoz je skup. Cijena života u
Kuvajtu je visoka, za razliku od cijene života u Libanonu ili Turskoj gdje je
možda jeftinija. Zbog toga je mnogo lakše platiti izbjeglicama [da ostanu
ondje]. Naposljetku, ne možete primiti ljude koje dolazi iz drukčijeg ozračja,
iz drugog područja. Riječ je o ljudima koji pate od duševnih problema, od
različitih trauma“.
„Današnji
Europljani možda i nisu jedini ljudi na svijetu koji osjećaju kao da su rođeni
u izvornome grijehu, ali zasigurno se čini kao da ih to najviše tišti.
Europljani danas očekuju da sami, mnogo prije nego što to itko spomene, pate od
povijesne krivnje koja ne obuhvaća samo krivnju za rat i holokaust, nego i
cijeli spektar prijašnjih krivnji. One uključuju, ali ni u kojem slučaju nisu
na njih ograničene, trajnu krivnju za kolonijalizam i rasizam. I premda sve to
zajedno čini pozamašan teret, više nije teret za koji se očekuje da ga sami
nosimo. U posljednjim desetljećima ista povijesna ucjena koja je zahvatila
modernu Europu pojavila se i u skupini iznimno homogenih nacija. Zapanjujuće u
svemu tome je što su sve druge države od kojih se očekuje da trpe zbog istih
grijeha zemlje za čiji se nastanak okrivljuje Europa, pa se stvara dojam da je
mrlja Europljana obuhvatila cijeli svijet“.
„…
često se govori ili implicira da Europa mora pretrpjeti sve posljedice masovne
migracije jer je to dio procesa okajavanja povijesnih pogrešaka. Ali ako je
masovna migracija dio okajavanja povijesnih pogrešaka poput imperijalizma,
zašto na isti način ne postupamo prema modernoj Turskoj“.
„U
Americi baš kao i u Australiji, takvo stalno spominjanje krivnje mijenja
prirodne osjećaje naroda prema vlastitoj prošlosti. Osjećaj domoljublja
pretvara u sram ili u najmanju ruku u vrlo pomiješane emocije, a iz toga
proizlaze problematične posljedice. Zemlja koja vjeruje da nikad nije učinila
ništa loše zemlja je koja u svakome trenutku može počiniti zlo. Ali zemlja koja
smatra da je stalno postupala loše ili da je u prošlost počinila strašne,
neoprostive zločine, vjerojatno će postati zemlja koja sumnja da će ikad u
budućnosti moći učiniti išta dobra. Bez obzira na mudrost svojih djela, zemlja
postaje nesigurna u sebe. Usađivanje ideje o izvornome grijehu u naciju
najbolji je mogući način za poticanje sumnje u sebe. Nacionalni izvornih grijeh
sugerira da možeš učiniti malo toga dobroga jer si od početka pokvaren“.
„Samo
si europske nacije i njihovi potomci dopuštaju da ih se procjenjuje po
najlošijim trenucima iz njihove povijesti. Ali ono što to samokažnjavanje čini
još zlokobnijim činjenica je da se odvija u trenucima u kojima se od Europljana
očekuje da se prema svima drugima ponašaju u skladu prema njihovim
najsvjetlijim postignućima“.
„Ali
kršćanska je Europa izgubila vjeru ne samo u svojega Boga nego i u svoje ljude.
U Europi je uništena svaka vjera koju je čovjek imao u drugoga čovjeka. Od
razdoblja europskoga prosvjetiteljstva pa nadalje, kako su vjerovanje i
povjerenje u Boga slabjeli, djelomice su ih zamijenili vjerovanje i povjerenje
u čovjeka. Vjerovanje u autonomnoga čovjeka ubrzalo se nakon prosvjetiteljstva
koje je isticalo potencijalnu mudrost ljudske rase. A sad su oni koji su
dopustili razumu da im bude vodič izgledali jednako smiješno kao i svi ostali.
'Razum' i 'racionalnost' potaknuli su ih da čine neizmjerno nerazumne i
neracionalne stvari. Bio je to samo još jedan sustav koji su ljudi iskoristili
kako bi nadzirali druge ljude. Ljudi su uništili vjerovanje u autonomiju
čovjeka“.
„Ako
je preostala još koja prevladavajuća ideja, onda je to ideja da su ideje
problem. Ako je preostalo još koji zajednički vrijednosni sud, onda je to da su
vrijednosni sudovi pogrešni. Ako je preostala još koja izvjesnost, onda je to
nepovjerenje u izvjesnost“.
„Kakav
je to utjecaj ljudi koji u velikim brojevima dolaze u Europu, a nisu
naslijedili sumnje i intuicije Europljana? Nitko to ne zna danas i nitko to
nikad nije znao. Jedino u što možemo biti sigurni je da će njihov dolazak imati
utjecaj. Dolazak nekoliko desetaka milijuna ljudi s vlastitim idejama i
kontradikcijama na kontinent s vlastitim idejama i kontradikcijama svakako će
imati posljedice. Pretpostavka onih koji su vjerovali u integraciju je da će s
vremenom svi koji dođu postati poput Europljana, no to je pretpostavka koju
manje izglednom čini to što mnogo Europljana nije sigurno žele li uopće biti
Europljani. Mala je vjerojatnost da će kultura sumnje i nepovjerenja uvjeriti
druge da usvoje njezin stav“.
„(…)
ispitivanja društvenih stavova dosljedno pokazuju da bi pogledi migrantskih
zajednica koje su stigle izvan Europe na europski socijalni liberalizam,
libertarijanizam da i ne spominjem, užasnuli Europljane kad bi takvi stavovi
došli iz njihovih vlastitih zajednica“.
„Za
trajanja krize, kao i u godinama prije nje, bilo je nezamislivo da bi
desničarski zapadnoeuropski vođa rekao makar pola onoga što bi rekao
ljevičarski istočnoeuropski lider“.
Ljevičarski
slovački premijer Robert Fico: „Osjećam da u EU-u upravo činimo ritualno
samoubojstvo, a mi samo gledamo“.
Srednjoistočna
Europa: „Možda nisu osjećale ili nisu na drugi način apsorbirale krivnju
zapadne Europe, pa nisu mislile da se upravo njima mogu pripisati svi grijesi
svijeta. Ili možda nisu patile od iscrpljenosti i umora koji su pogodili zemlje
zapadne Europe. A možda zato što u poslijeratnom razdoblju misu doživjele
masovnu imigraciju (premda su doživjele svašta drugo), uspjele su zadržati
osjećaj nacionalne kohezije koji su zapadni Europljani na jedvite jade mogli
zamisliti ili ga se sjetiti. Možda su gledale što se događa u zapadnoj Europi i
jednostavno zaključile da ne žele da se isto dogodi u njihovoj zemlji“.
„Što
je u nekom društvu više islama, u njemu je više odbojnosti i nepovjerenja prema
islamu“.
Neizmjerno
je „lakše kritizirati ljude uglavnom bijele kože, osobito ako su radničke
klase, nego što je kritizirati ljude uglavnom tamnije boje kože, neovisno o
njihovoj pozadini. I ne samo da je lakše, nego uzdiže kritičara na višu razinu.
Svako kritiziranje islama i masovne imigracije – čak i kritiziranje terorizma i
silovanja – bilo tko drugi može iskoristiti proglasivši ga dokazom rasizma,
ksenofobije ili vjerske netrepeljivosti. Optužba, ma koliko bila neistina, može
doći sa svake strane i uvijek može nanijeti moralnu ljagu. S druge strane,
svatko tko drugoga kritizira kao rasista ili nacista na neki je način uzdignut
na položaj suca i porote kao antirasist i antinacist. Usto se također
primjenjuju drukčiji standardi dokaza“.
„Europski
mediji znaju da su islamska pitanja jedina tema koja podrazumijeva fizički, ali
i reputacijski rizik“.
„Europljane
se krivi za ono što im se događa, a stavove većine nastoji se prikazati ne samo
opasnima nego i marginalnima“.
„Što
će politička klasa i mediji učiniti kad shvate da su stavovi koje su
proglašavali politički neprihvatljivima zapravo stavovi većine javnosti“.
„Osim
što će se nastaviti iskorištavati dobra volja Europe, s određenom se dozom
sigurnosti može predvidjeti još jedno: europska javnost postajat će sve
ogorčenija. Premda nedavna povijest pokazuje da političari očito mogu
desetljećima ignorirati većinsko javno mišljenje, nije neizbježno da će se
takva situacija nastaviti unedogled“.
„Oni
koji vjeruju da je Europa namijenjena cijelome svijetu nikad nisu objasnili zašto
bi taj proces trebao biti jednostran: zašto se odlazak Europljana u bilo koji
dio svijeta naziva kolonijalizmom, a dolazak ostatka svijeta u Europu je
pravedan i pošten. Niti su ikad ukazali na to da migracijsko kretanje ima
ikakav drugi cilj osim pretvaranja Europe u mjesto koje pripadaju svijetu, dok
druge zemlje ostaju dom ljudi iz tih zemalja“.
„Europa
je dom europskih naroda i mi imamo pravo biti usmjereni na svoj dom baš kao što
su Amerikanci, Indijci, Pakistanci i Japanci i svi ostali narodi usmjereni na
svoj. Zbog toga je tvrdnja da bismo energiju trebali posvetiti 'rješavanju'
problema svijeta zapravo diverzija. Europa nema moć 'riješiti situaciju' u
Siriji. Još manje ima moć istodobno poboljšati standard života u subsaharskoj
Africi, riješiti sve sukobe na svijetu, univerzalno štititi liberalna prava i
izbrisati političku korupciju u cijelome svijetu. Oni koji sve to predstavljaju
kao probleme koje Europa može riješiti trebali bi početi od toga da objasne
svoj plan rješavanja problema Eritreje. Ili je najprije pronaći na
karti“.
„Danas
se u Britaniji rijetko čuje da bijeli rasisti otvoreno zagovaraju ubojstva
pripadnika manjina. To čine klerici iz Pakistana koji putuju Ujedinjenim
Kraljevstvom propovijedajući tisućama britanskih građana o nužnosti ubijanja
drugih muslimana koji se ne slažu s njima. Takvi su problemi među samim manjina
predznaci nesnošljivosti koja će uslijediti. Većina bi trebala biti još
zabrinutija činjenicom da je mnogima od onih koji dođu u Europu čak i kad
nemaju želju nauditi nekome ili nekoga ubiti – drago što će promijeniti
europska društva“.
„Većina
ljudi nije oduševljena općim veseljem zbog radikalnih promjena u njihovu
društvu i za srednjostrujaške bi političare mudro da prepoznaju tu činjenicu te
priznaju da iz nje proizišli strahovi nisu neutemeljeni“.
„Ako
kultura koja je oblikovala zapadnu Europu neće imati ulogu u njezinoj
budućnosti, postoje druge kulture i tradicije koje će se ubaciti i zauzeti
njezino mjesto“.
„Bit
će nužno proširiti politički konsenzus i prihvatiti ozbiljne, očito
nefašističke stranke koje su se za političkim stolom prije opisivale kao
'krajnje desne'. Ne samo da ne bi bilo mudro i dalje marginalizirati ljude koji
su godinama upozoravali na ono što će se dogoditi baš u trenutku kad se njihova
upozorenja doista ostvaruju, nego bi bilo mudro uspostaviti situaciju u kojoj
se sve doista fašističke stranke koje će se ubuduće pojaviti (slične Jobbiku u
Mađarskoj, Ataci u Bugarskoj ili Zlatnoj zori u Grčkoj) mogu identificirati
precizno i bez optužbe da se ta etiketa prišiva gotovo svima. Europljani su
ublažili jezik antifašizma prije vremena kad bi im mogao zatrebati. U Europi bi
se upozorenja na fašizam trebala upotrebljavati iznimno oprezno. Posljednjih su
se godina tako istrošila i raširila da su postala gotovo besmislena. Najzad, za
političke i medijske elite bilo bi neodrživo da se nastave pretvarati da su
stavovi većina javnosti neprihvatljivi, a da su stavovi zagovornika masovne
migracije, male i rubne skupine u usporedbi s većinom, jedini legitimni stavovi
srednje struje europske politike“.
„Opstanak
društva nije moguć ako ono stalno potiskuje vlastito podrijetlo ili se na bilo
koji način bori protiv njega. Kao što se nacija ne bi mogla razvijati kad bi
zabranila svaki oblik kritike na račun svoje prošlosti, nijedna nacija ne može
preživjeti ako potiskuje sve što je u njezinoj prošlosti pozitivno. Europa se
ima razloga osjećati umorno i iscrpljeno svojom prošlošću, ali također bi toj
prošlosti mogla pristupiti ne samo s grizodušjem, nego i sa samoopraštanjem.
Europa u najmanju ruku mora nastaviti biti svjesna dobrih trenutaka iz svoje
prošlosti, baš kao i onih bolnih. Ovdje nije moguće dati iscrpan odgovor na to
teško pitanje, ali što se mene osobno tiče, osjećam da će budućnost Europe
uvelike biti određena našim stavom prema crkvenim građevinama i drugim velikim
kulturnim građevinama naše baštine podignutima među nama. Mnogo će ovisiti o
tome mrzimo li ih, ignoriramo, imamo neki odnos s njima ili ih poštujemo“.
„U
Nizozemskoj, Danskoj i drugim zemljama Europe političari koji se protive
masovnoj imigraciji – a osobito priljevu nekih zajednica – žive pod stalnom
policijskom zaštitom, većinu večeri odlaze na spavanje na drugo mjesto i katkad
moraju živjeti u vojnim bazama“.
„Do
sredine ovoga stoljeća Kina će vjerojatno i dalje izgledati kao Kina, Rusija
kao Rusija, istočna Europa kao istočna Europa, a zapadna Europa će u najboljem
slučaju nalikovati velikim Ujedinjenim narodima. Mnogima će biti drago zbog
toga i naravno da će takva Europa imati svojih draži. Sasvim sigurno neće baš
sve u njoj biti katastrofa. Mnogi će sa zadovoljstvom živjeti u takvoj Europi.
Nastavit će, barem neko vrijeme uživati u jeftinim uslugama jer će se došljaci
s onima koji su već ovdje natjecati tko će raditi za što manje novca. Doći će
do beskonačnoga priljeva novih susjeda i novih radnika, zbog čega će se voditi
mnogi zanimljivi razgovori. Mjesto na kojem će se internacionalni gradovi
razviti u nešto nalik na internacionalne zemlje bit će mnogo toga. Ali neće
više biti Europa“.
„I
dok će došljake poticati da nastavke sa svojim tradicijama i načinom života,
Europljanima čije su obitelji ovdje već naraštajima vjerojatno će nastaviti
govoriti da je njihova tradicija opresivna i zastarjela čak i kako budu
postojali sve neznatnija manjina stanovništva. Nije riječ o znanstvenoj
fantastici nego o trenutačnoj situaciji u većini zapadne Europe i onome što
demografska predviđanja pokazuju da će biti budućnost kontinenta“.
„Bilo
koja razumna politika imigracije i integracije uzela bi u obzir da, premda ovaj
europski brod može katkad spasiti neke ljude iz mora koja nas okružuju, postoji
trenutak – kad primimo previše ljudi na brod, primimo ih prebrzo ili primimo
one s lošim namjerama – u kojem ćemo prevrnuti jedini brod koji mi, narodi
Europe, imamo“.
Davor Dijanović
Primjedbe
Objavi komentar